21ft Capri 55:a..

 

Fyndskicket 1990

..med Chrysler Hemi maskin.

Hon kom in till Sverige tillsammans med 56:an på försommaren 1990. Båten såldes ny till Connecticut och är idag återställd till orginal-skick föutom elsystemet som är konverterat till 12 Volt. Det ger en lite bättre spark när 550 kg Detroit-järn dras runt för att det skall smälla igång. Fyndskicket var väl sådant på 90-talet, när tillgången var större, att många duckade och tyckte att det var ett totalt stolligt projekt. Och visst – det var det nog – men som kompisen sa – finns bara alla beslag så är inte träarbetet några större problem. Så containern fylldes upp och 21:an ställdes på väntelistan. Det var bara tid och pengar som behövdes. Snart hjälper inte ens pengar för tillgången på mahogny håller på att sina.

Akterspegel fattades. Bärplan var inte option

Det som var intressant med 21-fotaren är att det var en “top of the line” av modellerna med Chrysler HEMI 331 V8. Chris Craft byggde bara 170 st med denna design under 55-56 och väldigt få med HEMI V8. Hon kostade ny 5.290:- US dollar. Samma år kostade en Cadillac Convertible snik modell med 331:a V8 4.448:- usd och en Chevrolet Bel Air med 283:a 2.308:- usd. Den lilla 19 fots Caprin kostade 3.570:- usd med Hercules rak sidsexa. Den lilla blev mer populär pga av priset och byggdes i 754 exemplar tom 1957 då designen ändrades. 21 fotarna fick fenor och mer vit färg.

Under senare delen av 90-talet fick jag kontakt med Europas mest inkompetente båtbyggare. Han var norrman och det här blev en riktig rysar historia. Såna norrmän behöver vi inte. Tyvärr stannade han i Sverige och lurade många fler. Det dröjde inte många månader förrän jag såg att ingenting turade och att kvaliten på arbetet var absolut undermåligt. Jag köpte masonit gjorde mallar och fick bekräftat hur fel allting var. Tyvärr lyckades denna dåre förstöra mycket av mönsterbåten som vi fick pussla ihop när jag stoppat honom.

Mönsterbåten efter inkompetent behandling

Jag anlitade Bosse Berg en erkänd besiktningsman som totalsågade hans insatser.Han fortsatte i Karlstadstrakten startade företag och gick på kort tid i konkurs. Kan man varken bygga båt eller räkna så funkar det inte. Hans projekt som någon stackare förmodligen finansierade hamnade på KVD och när jag tittade på bilderna kunde jag bara konstatera att han inte lärt sig någonting. Han lyckades bara bygga fullständig SKIT och jag led med hans nästa offer.

Nytt utslag skala 1:1

Isärtagning

Därefter kunde det ju bara bli bättre. Jag fick kontakt med en mycket skicklig båtbyggare som tillsammans med sina bröder och sin far byggt mycket båtar som på 60-talet såldes i relativt goda antal. Jag hade hittat någon som visste vad han höll på med. Mönsterbåten flyttades och pusslet började. Denna mycket skickliga båtbyggare började med att återskapa så han kunde se och kontrollera lite mått. Jag hade fått hem ritningar från USA så att vi visste hur båten var uppbyggd samt kunde göra ett korrekt utslag.

Spant och bottenstockar togs varsamt isär och användes som mallar. Scarndäck, däck, motorlucka sparades likaså. Uppmallning och tillverkning av nya spant påbörjades. På golvet där båten skulle byggas fästes masonitskivor som målades vita för att en del mått skulle kunna

Långvägare kopierade och monterade på stadiga bockar

sättas ner direkt på golvet. Därefter byggdes stadiga bockar och långbäddarna i Pine kopierades. Bockarna fästs i golvet och långbäddarna är uppmärkta och ursågade för bottenstockarna. Allt ligger nu i våg med vattenlinje.

Kopiering av spant

Nu är det dags för spanttillverkning och montering på långbäddarna.

Kontroll / kopiering av spant

Dubbelt så tjockt virke och därefter klyvning ger identiska höger-vänster halvor direkt. Allt limmas ihop och kontrolleras efter utslaget. Nästa steg är att hänga upp spanten på långbäddarna och justera in rätt samt ria upp all så vi ser att det turar.